مقالات گردشگری

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

مقالات گردشگری

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

۳۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پل جویی,پل جویی در اصفهان,پل چوبی

تاریخچه : پل جویی اصفهان یکی از پل های قدیمی زاینده رود می باشد که راه اختصاصی کاخ هفت دست و کوشک آیینه خانه بود.

برای برقراری ارتباط ساکنان شهر اصفهان که در دو طرف رودخانه زایند رود بودند، ایجاد پل هایی بر روی رودخانه مورد نیاز گشت. پل های شهرستان، مارنان، سی و سه پل و خواجو از جمله قدیمی ترین پل های شهر اصفهان هستند که بر روی این رودخانه زیبا ساخته شدند. پل باریک و کم عرضی در خیابان اسماعیل اصفهان رویت می شود که مابین پل خواجو و پل سی و سه پل قرار گرفته است.

پل زاینده رود اصفهان,پل سعادت آباد,پل سعادت آباد اصفهان

در گذشته این بنا در غرب کاخ های هفت دست و آیینه خانه واقع شده بود. این دو کاخ به همراه تعدادی از کاخ های دیگر ، توسط حاکم اصفهان به نام مسعود میرزا ظل السلطان در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه ویران گشتند. در برخی کتب از این پل با نام پل سعادت آباد اصفهان یاد شده است.  در درازای جوی آبی بر روی ناحیه سنگ تراش وسط پل جریان داشت که به همین خاطر به پل جوبی یا جویی معروف شد. در واقع، بخشی از آب باغ های شمالی از طریق این جوی تأمین می گشت. متاسفانه در حال حاضر این جوی آب پر شده است. البته در زبان عامیانه برخی از مردمان اصفهان به غلط به پل چوبی نیز عنوان می شود. چون  در ساختمان این پل چوبی به کار نرفته است.

پل های زاینده رود,تاریخچه پل جویی

در زمانی که شاه عباس دوم در اصفهان حکومت می کرد به دلیل علاقه به ساختن بناها، پل جویی را که مورد نیاز برای ارتباط دو منطقه بود دستور به ایجاد آن نمود. پل جویی از لحاظ معماری دارای 21 دهانه طاق جناغی شکل، دو اتاقک و آب برهای مثلثی می باشد. در گذشته و در قسمت میانی پل، برج شش ضلعی قرار داشت که از هر سوی آن چشمه ای  جاری بود. با توجه به بلایای روزگار، پل جویی که از سنگ تراشیده شده  به دلیل طول زیادو پهنای کم بسیار مقاوم بوده است. در کلیه بدنه و طاق های پل از آجر با ملات گچ استفاده شده و در پایه های آن ملات ساروجی کار شده است.

پل جویی,پل جویی در اصفهان,پل چوبی

پل جویی اصفهان تنها برای عبور و مرور مردم ایجاد نگردید، بلکه تنها راه ارتباطی باغ های شمالی و جنوبی زاینده رود نیز به حساب می آمد. هم چنین گاهی اوقات برای گذر خانواده شاه عباس و ملاقاتشان با بزرگان، سفیران نیز استفاده می شد.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

تاریخچه : در شمال شیراز و در مسیر جاده شیراز و اصفهان آرامگاه خواجوی کرمانی را مشاهده می نماییم. این آرامگاه در دامنه کوه صبوی و در تنگ الله اکبر واقع شده است.

قبر این شخص بزرگوار بر جنب دروازه قرآن می باشد. از کنار مقبره خواجوی کرمانی آب چشمه رکناباد می گذرد. با اعتبارات اداره فرهنگ فارس در سال 1315 هجری شمسی تصمیم به ساخت این آرامگاه شد.

بقعه خواجوی کرمانی,پنج مثنوی,خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی از شاعران مطرح ایران در قرن هشتم  است. ایشان از شاعران زمانه مغول بوده و شعرهایی در ستایش پادشاهان منطقه فارس را دارد. خواجوی کرمانی به نخل بند شاعران شهرت داشته و ملقب به خلاق المعانی و ملک الفضلا می باشد. ایشان در اواخر قرن هفتم در کرمان متولد شد و در دوره جوانی به اصفهان، آذربایجان، ری، مصر، شام و عراق مسافرت نمود و بعد از این سفر طولانی در شیراز سکنی گزید. از اثرها و اشعار خواجوی کرمانی می توان به دیوان و پنج مثنوی اشاره کرد. خواجوی کرمانی در شهر نزدیک رکناباد شیراز به خاک سپرده شد.

دیوان خواجوی کرمانی

 محل آرامگاه خواجوی کرمانی در فضای بدون سقف قرار گرفته و در میان صفه آرامگاه، سنگ قبر محدبی شکل و برآمده مشاهده می شود. کتیبه هایی که نشان دهنده وجود قبر خواجو باشد در این بقعه رویت نمی شود و فقط در بالای آن متن قرآنی به خط ثلث نگارش شده است.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

بر طبق رسم زمانه در بالا و پایین قبرهای شاعران و عارفان دو ستون سنگی کوتاه قرار می دادند که در کنار این سنگ قبر نیز به چشم می خورد.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در سال 1337 هجری شمسی، اداره باستان شناسی استان فارس اقدام به ساخت یک اتاق در بخش شمالی فضای مقبره کردند که بر روی کاشی های پیشانی اتاق چند بیتی از غزلیات خواجوی کرمانی به خط نستعلیق نوشته شده است.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در بالای مقبره خواجوی کرمانی سه غار وجود دارد. یکی از غارها محل عبادت زهاد و مشایخ بود که خواجوی کرمانی هر از گاهی برای عبادت به آن جا می رفت. غار دیگر دارای دهانه طاقی ضربی از نوع کجاوه های سنگی است که قبر وزیر معروف شاه  ابواسحاق اینجو در آن قرار دارد.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در کنار این غار نقوش برجسته از نبرد رستم و شیر دیده شده، که به فرمان فرمانروای فارس در سال 1218 هجری قمری ساخته شده است. همچنین در کنار این نقوش ، نقش برجسته فتحعلی شاه به همراه دو نفر از پسرانش نیز رویت می شود. در حال حاضر در مقبره خواجوی کرمانی مرمت ها و تعمیراتی صورت گرفته است.

منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

تولد مسیح,جلفا اصفهان,کلیسا اصفهان

تاریخچه : کلیسای بیت الحم اصفهان یکی از زیباترین کلیساهای محله جلفای این شهر می باشد و در نزدیکی کلیسای مریم مقدس قرار دارد. گنبد این کلیسا از لحاظ ارتفاع بین دوازده کلیسای موجود در این محله، بلندترین محسوب می شود به گونه ای که به راحتی از فواصل دور نمایان است.

این کلیسا توسط تاجری مسیحی به نام خواجه پطروس در دوران سلطنت شاه عباس کبیر ساخته شد. تصویر این شخص بر روی دیوار کلیسا بیت الحم کشیده شده و آرامگاه وی نیز در ایوان مقابل درب غربی کلیسا وجود دارد. دیوارها و پی این بنا بسیار قطور بوده و در برخی نقاط به چندین متر می رسد.

کلیسا بیت الحم,کلیسا مریم مقدس,کلیسا وانک

در معماری و تزئینات کلیسای بیت الحم اصفهان نقاشی هایی از زندگانی حضرت مسیح و هم چنین طلاکاری های زیبا وجود دارد. در حیاط این بنا دو تالار تدفین مشاهده می شود که در آن هفتاد سنگ قبر از بزرگان ارامنه قرار دارد. ساختمان کلیسای بیت اللحم دارای پلانی مستطیل شکل در دوطبقه و ساخته شده از آجر می باشد.

گنبد کلیسا که به صورت دو پوسته ساخته شده، با طلاکاری و کتیبه هایی تزئین گشته است. هشت پنجره در ساق گنبد رویت می شود که طاق نماهایی نقاشی شده از چهره دوازده حواری مسیح(ع)، رستاخیز مسیح و غیره وجود دارد. گنبد کلیسای بیت الحم بروی چهار ستون مرتفع بنا شده است .

معماری کلیسای بیت الحم اصفهان

در محراب گنبد دوازده تصویر زیبا که از جمله ی آنها میتوان به تصویر بهشت اشاره کرد، قرار دارد. در سمت چپ این نقاشی، تصویری از خواجه پطرس دیده می شود. همچنین ناقوس کلیسا بیت الحم در ضلع غربی گنبد واقع شده است. در بخش هایی از کلیسا  همچون سرود خوان و اطراف گنبد و بخش بالایی محراب کتیبه هایی با خط ارمنی طلایی مشاهده میشود. در بخش سرود خوان کلیسا تابلوهایی از تولد مسیح و غسل تعمید ایشان دیده میشود. همچنین در بخش عوام نیز تابلوهای زیادی  وجود دارد.

تولد مسیح,جلفا اصفهان,کلیسا اصفهان

کلیسا بیت الحم اصفهان دارای سن مربوط به گروه کر یا همان سرودخوان می باشد که این نکته  قابل توجهی می باشد. نقاشی های این کلیسا مربوط به تلاش شخص خواجه اوتیک است. نکته حائز اهمیت در نقاشی های کلیسای بیت الحم این است که از ظرافت هنری خاصی نسبت به کلیسای وانک برخوردار است.

در گذشته در اطراف این کلیسا چهار حیاط بوده که اکنون فقط بخش شرقی آن بجا مانده وسایر حیاط ها تخریب و تبدیل به خیابان نظر فعلی گردیده است.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

تاریخچه : خانه طباطبایی ها اصفهان توسط بازرگان نطنزی به نام حاج سید جعفر طباطبایی در محله سلطان امیر احمد ساخته شده است. هم چنین قدمت این ساختمان به 100 سال می رسد.

خانه زیبای طباطبائی ها جزء یکی از با شکوهترین و برترین خانه های ساخته شده در کاشان اصفهان است.  تزئینات به کار رفته در این خانه از شاهکارهای عهد قاجار می باشد. تاریخ ساخت این بنا متعلق به سال های بین 1250 و 1255 هجری قمری است. هم چنین کتیبه ای بر سردر اتاق شاه نشین قرار دارد که تاریخ اتمام نقاشی های صورت گرفته در بنا را مربوط به سال 1298 هجری قمری بیان می دارد. بر طبق گزارش کارشناسان میراث فرهنگی خانه طباطبایی ها اصفهان، بر روی خانه ای قدیمی که در دوره زندیه تخریب گشته بنا شده است.

خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها پلان,عکس خانه طباطبایی ها

توسط استاد علی مریم ، معماری خانه طباطبایی ها صورت گرفته است. البته از آثار نبوغ معماری ایشان نیز می توان به تیمچه امین الدوله و خانه بروجردی ها  اشاره کرد. این خانه در کنار بقعه یکی از نوادگان امام جواد علیه السلام و هم چنین در مرکز محله ساخته شده است.

معماری خانه طباطبایی

نام خانه از اسم شخص مالک خانه بنام سید جعفر نطنزی  گرفته شده است. این شخص به دلیل سید بودنش به طباطبایی شهرت داشت. سید جعفر تاجر فرش و جزء خیرین محله بود.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

اصول پنج گانه معماری در خانه طباطبایی های کاشان به صورت کامل به کار گرفته شده است. این اصول شامل رسمی بندی، یزدی بندی، گره سازی، مقرنس و کاسه سازی است. رسمی بندی ها را می توان در سقف های اتاق شاه نشین ، یزدی بندی ها را در اتاق شاه نشین، مقرنس ها را در ایوان آیینه خانه و گره سازی را بر در و پنجره های خانه مشاهده نمود. خانه دارای مساحت 4730 متر مربع و شامل اتاق ها، حیاط ها و زیرزمین ها می شود.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

 کریم پیر نیا در کتاب معروفش بنام سبک شناسی معماری ایرانی، این خانه باشکوه را به پنج اصول معماری ایرانی و اسلامی نسبت می دهد. پنج اصول بیان شده عبارتند از : مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندی و درونگرایی است. این اصول با یک نظم دقیق در این بنای با عظمت قابل رویت است.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

در پلان سردر ورودی خانه طباطبایی ها اصفهان، دو سکو قرار داده شده که به اصلاح به آن ها پیرنشین می گفتند. دو کوبه هم مختص آقایان و خانم ها برای در زدن  استفاده می شد. دو دالان در هنگام ورود به خانه وجود دارد که یکی راه ورود به بخش اندرونی و دیگری راه ورود به بخش بیرونی بوده و اما در عین حال هردو بخش به هشتی راه داشته اند. در پنجرها از شیشه های رنگی استفاده شده تا حشرات به داخل اتاق ها راه نیابند.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

تاریخچه مناره,دو مناره دارالضیافه,عکس دو مناره دارالضیافه اصفهان

در قدیم، مناره را بین دو مرز ایجاد می کردند و برای مشخص شدن مرز در داخل مناره وسیله ای نورانی قرار می دادند. به تدریج این ساختار در میان راه های عمومی نیز پیاده گشت. با توجه به بیاناتی که در تاریخ صورت گرفته اولین مناره ای که ساخته شد، مناره اسکندریه در مصر می باشد. در سرزمین های اسلامی مناره ها ارزش ویژه ای در معماری اسلامی پیدا کردند و این طور شد که موذن برای اذان گفتن در جایگاهی که در مناره برایش در نظر گرفته شده بود می رفت و در آن جا صدایش در سرتا سر منطقه می پیچید.

مناره چیست,مناره دارالضیافه,مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره مدور در محله یهودی نشین جوباره اصفهان در کوچه ای به نام کوچه حاج کاظم قرار دارد که دارای تزئیناتی به سبک مغولی و ارتفاع 38 متر است. مناره ها در قرن 8 هجری قمری ساخته شده اند اما به دلیل ریزش کتیبه های دو مناره تاریخ دقیق ساختشان مشخص نیست.

بنا به اظهارات عده ای  دو مناره دارالضیافه اصفهان را مربوط به دوران آل مظفر دانسته و گروهی دیگر آن ها را به دوره سنجریه نسبت می دهند. اما با توجه به مقرنس کتیبه به جا مانده این بنا متعلق به دوران اولجایتو ایلخانی است.

مناره های تاریخی اصفهان

در مناره های دارالضیافه تزئینات کاشی کاری صورت گرفته ، پس به نظر می رسد که سردر کاروانسرای با شکوهی بوده که متعلق به امیری در دوره ایلخانی است. پس در قدیم عمارتی مجلل متصل به سردر مناره ها قرار داشته است. با توجه به نظرات بیان شده و بودن کتیبه ای که دو جمله آن بیشتر قابل خواندن نیست می توان این حدسیات را قابل قبول دانست.

تاریخچه مناره,دو مناره دارالضیافه,عکس دو مناره دارالضیافه اصفهان

درباره نام حقیقی مناره ها به دو اسم دارالضیافه و دارالضیاء اشاره شده است. دو مناره بر روی پایه های قطور هشت ضلعی قرار گرفته اند. این پایه ها در حدود 30 متر ارتفاع دارند. کتیبه مقرنس در بالا مناره با خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی نوشته شده و با توجه به متن نگارش احتمال دارد در اطراف مناره ها مسجدی وجود داشته است.

در داخل مقرنس های دو مناره دارالضیافه اصفهان اسامی از محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین آورده شده و پوشش تزئینات مناره ها به خط بنایی فیروزه ای بر زمینه شطرنجی آجری می باشد.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

آثار اصفهان,آثار چوبی,عمارت رکیب خانه

تاریخچه : عمارت رکیب خانه یا موزه هنرهای تزیینی یکی از آثار ارزشمند و زیبای شهر اصفهان در عهد صفویه می باشد.

این موزه هنری در خیابان استانداری شهر اصفهان قرار گرفته است. علت نامگذاری این بنا به رکیب خانه این است که در دوره صفوی، جایگاهی برای قرار دادن لوازم و اشیاء اصطبل سلطنتی  بود.

عمارت رکیب خانه اصفهان,موزه اصفهان,موزه هنر

حیاط دلنشینی در موزه هنرهای تزیینی اصفهان قابل رویت بوده که با داشتن فضای خرم با درختانی سرسبز  در میانه ساختمان به زیبایی اش افزوده است. هم چنین در اطراف حیاط تالارها و اتاق هایی وجود دارد. عمارت رکیب خانه دارای طبقات فوقانی نیز بوده و در سمت راست آن برجی دیده می شود که علاوه بر کاربرد کلاه فرنگی، کاربردهای دیگری نیز داشته است.

موزه هنرهای تزیینی

دفتر موزه هنرهای تزئینی اصفهان در بخش شاه نشین قرار داشته و از معماری و طراحی بسیار دلپذیری برخوردار است. طبقات بالایی موزه مربوط به بخش اداری می باشد.

آثار اصفهان,آثار چوبی,عمارت رکیب خانه

بیش از 3000 شی تاریخی متعلق به دوران صفویه و قاجاریه در موزه هنرهای تزئینی اصفهان به چشم می خورد. این اشیا در غالب غرفه هایی زیبا با چینشی منظم در معرض دید عموم گردشگران قرار گردیده است.

هم چنین موزه هنرهای تزئینی دارای کتابخانه مخصوص و تخصصی بوده که مورد استفاده دانشجویان می باشد.

آثار اصفهان,آثار چوبی,عمارت رکیب خانه

بخش های هفت گانه موزه هنرهای تزئینی اصفهان عبارتند از:

  • خط و کتابت : در اوایل بخش موزه، هنرهایی از اوراق و مجلدات قرآن کریم، کتب ادعیه و احادیث و … قرار گرفته است. هم چنین انواع جلدهای چرمی به شیوه های متعدد نیز وجود دارد.
  • آثار لاکی و روغنی : از آثار این بخش می توان به اشیاء لاکی، جعبه، قلمدان، ترازو، جای طومار، جلد آلبوم، سرچسبدان، قاب آیینه و … اشاره کرد. هم چنین آثار ارزشمند از بزرگان با نقوش زیبا رویت می گردد.
  • دست بافته های سنتی : در این بخش منسوجات متنوع وکم نظیر دوران قاجار قابل مشاهده است. این آثار مربوط به بافندگی های شهرهای مرکزی ایران می باشد که به شیوه های مختلفی زینت داده شده اند. در این بخش آثار قلمکاری اصفهان نیز قرار گرفته است.
  • آبگینه : در این مجموعه آثار هنری زیبا از کریستال های تراش دار و انواع عطردان و پیاله شیشه ای که متعلق به قرن های 3 تا 6 هجری قمری است قابل رویت می باشد.
  • نگارگری : در این بخش آثار نگارگری ایرانی در سبک های گوناگون وجود دارد که از جمله با ارزش ترین آن ها می توان به تابلوی مذهب تشعیری اشاره نمود.
  • آثار چوبی : در این قسمت آثار نفیس صنایع هنری بر چوب مانند منبت کاری، خاتم سازی، معرق و مشبک در نمونه های انواع قاب آیینه، ملاقه های دوغ خوری، رحل و جعبه قرآن و … قابل مشاهده است.
  • آثار فلزی : در این مجموعه آثار فلزی شامل زیورآلات طلا و نقره، کمربند، انواع قوطی، قفل و قلمدان، خنجر، چاقو، قیچی، سرقلیان و … با شیوه های ساخت و تزئین گوناگون مشاهده می گردد.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

اردهال کاشان,امامزاده سلطان علی بن محمد باقر,تاریخچه مشهد اردهال

تاریخچه : روستای مشهد اردهال در فاصله 42 کیلومتری غرب کاشان قرار گرفته است.در این محل بقعه امامزاده سلطان علی بن محمد باقر(ع) که مربوط به قرن 6 هجری است قرار دارد.

بقعه امامزاده سلطان علی بن محمد باقر معروف به مشهد اردهال یا مشهد قالی در 40 کیلومتری غرب کاشان قرار دارد. بنای اولیه ای که بر روی این بقعه ساخته شده است مربوط به دوران سلجوقیان می باشد . در دوران متمادی قسمتهایی به آن اضافه گردیده است که بیشترین آنها مربوط به دوران صفویان می باشد. در دوران قاجاریه نیز گلدسته های ایوان، سرداب و صحن قمی ها بدان اضافه گردید.

این بقعه ی متبرکه دارای ۳ صحن اصلی شرقی یا صحن فینی ها، جنوبی یا صحن صفا و غربی یا صحن قمی ها می باشد. صحن صفا ایوانی است مزین به کتیبه های گچی به خط نستعلیق و نقاشیهایی از دوره قاجار، و آب انباری نیز در آن وجود دارد. این صحن روبروی درب اصلی بقعه امامزاده سلطان علی بن محمد باقر قرار دارد.

سلطان علی بن محمد باقر,شهادت سلطان علی بن محمد,مشهد اردهال

بقعه مشهد اردهال کاشان دارای گنبدی مدور با پوشش کاشی زرد طلایی و خشت می باشد. بروی این گنبد تزئیناتی از جمله نگاره های اسلیمی و بوته های پیچ دار الوان وجود دارد. در زیر مقرنس ها کتیبه ای به خط ثلث سفید بر زمینه ای لاجوردی قرار داشته که در آن سوره ی انا فتحنا دیده می شود. زیر گنبد نقاشی هایی با طرحهای اسلیمی وجود دارد که زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است.
این مرقد دارای دو ضریح چوبی مشبک می باشد . در سر در ورودی به حرم  آئینه کاری هایی وجود دارد که بدلیل ریختگی بخش هایی از آن کتیبه های معرق زیبایی با نام شاه طهماسب دیده می شود.

مشهد اردهال کاشان

سنگاب منحصر بفردی در وسط صحن قدیمی بقعه امامزاده سلطان علی بن محمد باقر قرار دارد که از سنگ یک تکه با هنرمندی تمام تراشیده شده است که تا این زمان سالم و بی عیب بجا مانده است. در لبه سنگاب کتیبه ای با خط اسلیمی حجاری شده است. در سمت غربی ایوان بزرگ این بقعه کتابخانه ای وجود دارد که با در مشبکی از جنس چوب محصور شده است. نسخه هایی متعددی از کتب قدیمی، مذهبی، قرآن و غیره وجود دارد.

مقبره سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر در صحن شرقی بقعه امامزاده قرار دارد.

اردهال کاشان,امامزاده سلطان علی بن محمد باقر,تاریخچه مشهد اردهال

ساخت و ترمیم بقعه مشهد اردهال را از نظر دوره زمانی می توان به چهار دوره ی سلجوقیان، صفویان، قاجاریه و معاصر تقسیم بندی نمود.
یکی از مراسمات مذهبی و سنتی در مشهد اردهال مراسم قالیشویان است که در سالروز شهادت امامزاده علی بن محمد باقر در 17 مهرماه انجام می گیرد. این مراسم به یاد بود اهالی فین که در آن زمان به خونخواهی آن حضرت قیام کردند برگزار می گردد.


منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

تاریخچه حمامهای ایرانی,حمام تاریخی اصفهان,علی قلی آقا

تاریخچه : حمام علی قلی آقا اصفهان یکی از حمامهای تاریخی ایران است که در سال 1125 هجری قمری در عهد صفویه ساخته شد.

حمامی در خانه های قدیم وجود نداشت به همین جهت حمام های عمومی برای مردم در نظر گرفته شده بود. به طور مثال می توان گفت در شهر کاشان فقط در خانه اشرافی عامری ها حمام خصوصی بود اما در عوض حمام های عمومی زیادی در این شهر یافت می شد. بخش عمده ای از حمام ها در طی قرن ها از بین رفته اند و چندی معروف باقی مانده اند که از آن جمله معروف ها می توان به حمام گنج علی خان کرمان، حمام وکیل شیراز، حمام سلطان امیر احمد کاشان و حمام علی قلی آقا اشاره نمود که امروزه از آن ها به شکل موزه نگهداری می شوند.

مجموعه علی قلی آقا,موزه اصفهان,موزه علی قلی آقا

با ورود به کوچه علی قلی آقا در اصفهان و گذشت از بازارچه ای با این نام به حمام علی قلی آقا می رسیم که اکنون به موزه تبدیل شده است. حمام علی قلی آقا از جمله بناهای تاریخی ایران عزیزمان است که دارای معماری ارزشمندی است.

مجموعه ای از بناهای دوران صفویه در محله علی قلی آقا رویت می شود که شامل مسجد، بازارچه، چهارسو، سرا و حمام است. بانی این مجموعه زیبا شخصی به نام علی قلی آقا می باشد. علی قلی آقا یکی از خواجگان نیکوکار حرم شاه سلطان حسین صفوی بود. متاسفانه با گذشت زمان قسمت هایی از مجموعه تاریخی علی قلی آقا دچار تخریب گشته و به جای آن ها بناهایی دیگر احداث شده است. هم اکنون حمام علی قلی آقا به موزه مردم شناسی تبدیل گشته و مشتاقان تاریخ و تمدن ایران به این موزه زیبا سر می زنند.

موزه مردم شناسی اصفهان

فضاهای منظم هندسی، بخش های مختلف مجموعه حمام را تشکیل می دهد. مجموعه حمام شامل حمام کوچک و بزرگی می شد که مربوط به دو فضای اصلی سربینه و گرمخانه بود. معماری حمام ها به گونه ای صورت گرفته بود تا حداقل ترین اتلاف انرژی را داشته باشد. آب این حمام از چاهی که منتهی به آب رودخانه زاینده رود بود تامین می گشت.

تاریخچه حمامهای ایرانی,حمام تاریخی اصفهان,علی قلی آقا

فضاهای تاریخی حمام علی قلی شامل فضاهای اصلی، فضاهای تاسیساتی، فضاهای خدماتی و کانال های گربه رو می باشد.
زیباترین قسمت حمام مربوط به فضای سربینه است که مورد توجه بیشتر طراح بوده است. در فضای سربینه چهار حوض رویت می شود تا افراد قبل از ورود به قسمت سکو پاهای خود را وارد حوض ها نمایند و بخش های رختکن آلوده نگردد. نکته حائز اهمیت حمام  علی قلی آقا این است که  بخش بانوان مجزا از بخش آقایان بود و در آن به سمت کوچه باز می شد.

تاریخچه حمامهای ایرانی,حمام تاریخی اصفهان,علی قلی آقا

تزئینات و نقاشی های زیبایی از سه دوره تاریخی قاجاریه، صفویه و پهلوی  در این حمام تاریخی اصفهان قابل مشاهده است که ارزش زیادی را به این بنا بخشیده است. با توجه به استناد های ارائه شده قدمت حمام علی قلی آقا اصفهان را 308 سال بیان نموده اند. 

منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

شبستان مسجد جامع نطنز,عکس مسجد جامع,مسجد جامع

تاریخچه : مسجد جامع نطنز اصفهان یکی از بناهای تاریخی زمان اولجایتو خدابنده است که در کنار خانقاه و مقبره شیخ عبدالصمد ساخته شده است.

در بخش غربی کویر شهر نطنز را مشاهده می کنیم که پس از عبور از زمین های خشک و گذر از مناظر باغ و کوه به گنبد خانقاه شیخ عبدالصمد می رسیم و در ورای باغستان های شهر نطنز، مناره مسجد جامع نطنز اصفهان آشکار می گردد.

مسجد جامع اصفهان,مسجد جامع نطنز,مسجد جمعه نطنز

در کنار مسجد جامع یا مسجد جمعه نطنز، خانقاه ویران شده و آرامگاه عبدالصمد که در زمان الجایتو بنا شده اند قرار گرفته اند. گنبد مسجد جامع به زمان دیلمیان بر می گردد و قدیمی ترین گنبد در میان گنبدهای دیگر این منطقه است. شبستان گنبد در طی کاوش هایی که صورت گرفت، مربوط به قرن چهارم هجری قمری است. بخش های دیگر مسجد هم، مربوط به قرن هشتم هجری قمری می باشد اما با این وجود تمام مجموعه با هم از هماهنگی خاصی برخوردار است.

نطنز اصفهان

مسجد جامع نطنز اصفهان از جمله مساجد گنبد دار است که دارای ساختمان آجری بوده و در بخش هایی از آن، ساروج استفاده کرده اند. معماری که در مسجد جامع نطنز صورت گرفته آجری ساده و بی پیرایه است.

بناهای متصل خانقاه، مناره و سردر مسجد با اینکه از لحاظ ساختار متفاوتند اما ترکیبی زیبا را خلق نموده اند. تزئیناتی که در مسجد و مقبره شیخ عبدالصمد دیده می شود تنها با گچ سفید است اما در خانقاه و مناره کاشی های مینایی نیز به کار رفته است.

شبستان مسجد جامع نطنز,عکس مسجد جامع,مسجد جامع

هنگامی که به مسجد جامع نطنز نظاره گر می شویم یک شبستان هشت ضلعی گنبد دار، یک صحن، چهار ایوان اصلی، نمازخانه ها و راهروهایی را می بینیم که راهروها باعث می شوند اضلاع صحن به هم مرتبط گردند. هم چنین ازمصالح آجر، آهک و گچ برای پوشش مسجد استفاده کرده اند. مسجد نطنز دارای سه ورودی است و کتیبه ای بر روی یکی از درهای قدیمی قابل رویت می باشد.

صحن مسجد مربعی شکل بوده و کوچه های باریکی در سه طرف صحن وجود دارد. هم چنین در صحن پلکان عریضی است که از طریق آن به قناتی می رسیم که در قدیم برای تأمین آب شرب به کار برده می شد. در چهار طرف صحن نیز شبستان ها و راهروهایی به چشم می خورد.

شبستان مسجد جامع نطنز,عکس مسجد جامع,مسجد جامع

محرابی در دیوار جنوبی ایوان واقع شده که نقوشی از گل و بوته در بالای این محراب به کار رفته است. مهمترین ایوان مسجد ایوان جنوبی است که از همه ایوان ها عریض تر می باشد.

شبستان مسجد جامع نطنز,عکس مسجد جامع,مسجد جامع

مقبره شیخ عبدالصمد اصفهانی که در کنار مسجد واقع شده، قبل از مسجد جامع نطنز ساخته شده است و محورشان نسبت به هم ده درجه اختلاف دارد. برای بازدید از این مکان مذهبی تاریخی فرصت را مغتنم شمرده و برای دیدنش به شهر زیبای نطنز مسافرت نمایید.

منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری
  • ۰
  • ۰

آتشگاه اصفهان

آتشکده اصفهان,آدرس آتشگاه اصفهان,تاریخچه آتشگاه اصفهان

تاریخچه : آتشگاه اصفهان یکی از جمله بناهای تاریخی ایران باستان است. نام کهن و اصیل این آتشگاه، مهربین بود.

تپه ای مخروطی شکلی در غرب اصفهان قرار دارد که در بخش های بالایی آن ویرانه هایی ازخشت های ضخیم دیده می شود. هر طبقه از آن ها به وسیله نی هایی که برای مستحکم سازی بنا استفاده می شده جدا گشته است. برخی از مورخان بر این باورند که این بنا از جمله آتشکده های مشهور اصفهان بوده است. تاریخ ایجاد آتشگاه اصفهان و قدمتش به طور دقیق قابل بیان نیست و اما بنا به اظهارات صورت گرفته از زمان دوران ساسانی جدیدتر نمی تواند باشد.

کوه آتشکده,کوه آتشکده اصفهان,کوه آتشگاه

ارتفاع کوه آتشکده از سطح دریا 1680 متر می باشد و جزء منطقه ماربین اصفهان بوده است. ساختمان آتشگاه اصفهان دارای خشت های بسیار بزرگ بوده که در دیگر آثار تاریخی نمونه اش موجود نیست.

کوه آتشگاه به صورت 8 ضلعی و دارای ارتفاع 4 متر است. این بنا دارای 8 درگاه بوده که هرکدام به یک جهت مختلف راه داشته اند. سقفی گنبدی شکلی بر بالای آتشکده قابل رویت است. امروزه بیشتر از دو نیمه درگاه در  کوه آتشکده باقی نمانده است. پی این بنا از آنجایی که برروی صخره طبیعی ساخته شده مصنوعی نمی باشد.

کوه آتشگاه اصفهان

در سمت شمال شرقی بنایی منظم دیده می شود که دارای دیوارهای گل و آجری، طاق نماهای قوسی شکل و طاقچه هایی در دل دیوار است. اما امروزه چیزی از آن ها به جزء دیواری کوتاه به همراه نیم طاقچه ای وجود ندارد. در جهت جنوب شرقی بنا نیز یک تعداد اتاق بوده که توسط پلکانی به هم مربوط گشته بودند که اینک جزء دیوار مخروبه ای چیزی باقی نمانده است.

آتشکده اصفهان,آدرس آتشگاه اصفهان,تاریخچه آتشگاه اصفهان

در اطراف کوه آتشکده اصفهان سه حصار رویت می شود که عبارتند از:

  • تله های خاکی انباشته شده با استحکامات بیضوی شکل.
  • دیوار مستحکم که به فاصله 4 متر از تله خاکی قرار دارد.
  • نزدیک بنای آتشگاه دیواری است که به عنوان حصار به کار برده می شد.

آتشکده اصفهان,آدرس آتشگاه اصفهان,تاریخچه آتشگاه اصفهان

در بین حصارها بناهایی قرار گرفته که محل استفاده نگهبانان بود. در آتشگاه با طی کاوش هایی که صورت گرفته بقایایی از آثار باستانی کشف شده که از جمله آن می توان به سفال ها، کوزه ها، خمره ها و ظروف اشاره کرد.

آتشکده اصفهان,آدرس آتشگاه اصفهان,تاریخچه آتشگاه اصفهان

هم چنین منبع آبی در پایین کوه آتشگاه دیده می شود که قبلا آن را از سنگ های قطعه شده بناهای اطراف ساخته اند.

آتشکده اصفهان,آدرس آتشگاه اصفهان,تاریخچه آتشگاه اصفهان

جهت بالا رفتن از کوه، پله های سنگی برای گذر از مسیر پر پیچ و خم کوه قرار داده اند تا این مسیر را به گونه ای راحت تر طی بتوان کرد.

منبع : نشاط آوران

  • فهیمه نظری